sobota 2. března 2019

Osvětim - pátá část - závěr

O Osvětimi se toho dá rozebrat hodně, neboť je to bohužel neskutečná studnice všemožných příběhů a krutých pravd. Já osobně jsem ráda, že jsem na toto místo zavítala, i když jsem se neskutečně bála, jak na mě bude působit. Přeci jen jsem slyšela vyprávění některých návštěvníků a názory sčítající zapřísáhnutí se, že svou návštěvu už rozhodně nikdo opakovat nebude, a tak jsem se zcela logicky obávala, co přijde. Ač to ale bude znít zvláštně, tak na mě Osvětim tímto stylem nezapůsobila. Naopak, ráda bych se tam vrátila a měla možnost si vše individuálně či jen s vlastním průvodcem prohlédnout. Možná to převážně vyplývá z mého zájmu, ale možná také z toho, že jsme pro svou prohlídku nezískali moc dobrého průvodce. Celou dobu totiž působil vůči nám tak, že jsme se přijeli podívat na utrpení lidí jako do zábavního parku a jeho poznámky při potkání německé skupiny radši zveřejňovat nebudu. Navíc neskutečně pospíchal, takže z 3,5 hodinové prohlídky se stala prohlídka sotva na 2:45, kdy bohužel musím přiznat, že valnou část výkladu jsem v druhém táboře neslyšela. Jak to? Jak už jsem psala, tak jsem se do Osvětimi vydala se svou babičkou, starší dámou, která je na svá léta i přes všechny zdravotní problémy stále dosti čiperná, což ale na onoho průvodce nestačilo. Již v prvním táboře nám pravidelně utíkal, ale pozor nejenom nám, nakonec jsme skončili rozdělení na tři hloučky v takové vzdálenosti, aby aspoň ten audiosystém pro poslech výkladu fungoval. Ovšem to, co přišlo po příjezdu do druhého tábora, prostě babička i přes veškerou snahu a sebezapření nemohla dát a mezi námi, ani mě samotné to moc nešlo, zvláště, když si člověk chtěl třeba i něco přečíst či prohlédnout. Skupinu jsme tak dostihli až u krematorií a komor II a III, ale než jsme se nadáli, tak průvodce sprintoval opět někam dál a našli jsme ho až při loučení se se skupinou, kdy nás začal vyprovázet směr exit.


Díkybohu jsme se ale chvílemi přimotali k ruské skupince, jejíž průvodkyně byla skvělá a zastavovala na několika místech, které ten náš jen tak přeletěl. Navíc mluvila s dobrou artikulací a tak jsem jí rozuměla i já - osoba, která se sice rusky učila více jak pět let, ale porozumění normální mluvené řeči si zrovna neodnesla.
V každém případě se ale řadím mezi ty, kteří by se do Osvětimi ještě jednou rádi vydali, a to proto, abych měla šanci více vše prozkoumat. Zmínila jsem, že Osvětim na mě nezapůsobila řekněme "negativně", což se někomu může zdát divné a věřte mi, že mě samotnou to chvílemi děsilo. Nevím proč, ale při celé návštěvě jsem necítila skoro nic - neprožívala jsem. Ano, vím, že to zní zvláštně, neodsuzujte mě, ale po určitém čase přemýšlení jsem asi přišla na to, že já si to vše už kolikrát prožila na stránkách a v příbězích všech těch knih a má samotná přítomnost na onom místě jen utvrdila mé vědomí o tom, co se tam skutečně před lety dělo. Nevím. Rozhodně jsem neodcházela smutná či v depresi, ale spíše s hlavou plnou otázek. Proč se to muselo stát? Přežila bych to? Která část by byla má poslední? Nemůže se to někdy opakovat? Proč se k tomu svět staví, tak jak se k tomu staví?

Spousta otázek a tolik možných odpovědí, kdy u některých ani odpověď znát nemohu. Minimálně ale k posledním dvěma mohu přispět mým názorem. Ano, dle mého se to někdy zopakovat může, neboť lidi jsou lidi, a co se stalo jednou, mohou udělat zase. Navíc v dnešní době stále existuje rasová a náboženská nesnášenlivost a za ta léta se k tomu ještě výrazněji přidala i homofobie. Ostatně podívejte se na film "V jako Vendeta", kde se motiv vyvražďování homosexuálů objevuje. Lidé mohou tvrdit jedno, ale ve finále se to může kdykoli zvrtnout.
S druhou otázkou jsem se potýkala a potýkám po celou dobu mého veřejného zájmu o holokaust. Chápu, že pro některé lidi je toto téma nepříjemné, ale pokud se má člověk učit z chyb, tak proč se toto téma třeba významně přeskakuje v dějepise? Ano, sama jsem to zažila. Jednoduchý fakt - byly koncentrační tábory, umřeli tam lidé, tečka a hotovo. Přijde mi to nedůstojné vůči všem, kteří v táborech zemřeli nebo je přežili, protože se celé téma bere jako pouhý fakt, o který se nemá cenu zajímat. Přitom je vidět, že mladá generace má o toto téma zájem. Už kolikrát jsem viděla fotografie z různých besed, kde mladí pečlivě poslouchali, ale narazit na někoho, kdo se o toto téma zajímá veřejně, bylo, alespoň pro mě, náročnou záležitostí a vždy opatrně našlapuji u někoho nového, zda to vůbec mohu zmínit. Celé téma vyvolává určité stigma, jehož obětí jsem byla i já, ale rozhodla jsem se proti němu bojovat a to mimo jiné i tímto článkem.

Před mou návštěvou jsem si pročetla několik stránek a viděla i nějaká videa, z čehož mi vyplynulo, jak chci, aby článek vlastně vypadal. Nechtěla jsem, aby to byla opsaná Wikipedie v nahodilém sledu, a proto se snažím pečlivě držet toho, jak jednotlivé části přicházely ke mně samotné, ale zároveň jsem chtěla poskytnout edukativní materiál a ne spleť morbidních faktů. Taktéž jsem si převážně nechala můj pohled až na samotný závěr, abyste si mohli udělat své vlastní dojmy z návštěvy a to za přispění několika málo fotek. Ano, asi jsem se nezachovala jako správný blogger či youtuber a vyloženě netočila a nefotila každý roh, ale činila jsem tak proto, že se mi to zdálo naprosto hloupé a nevhodné. Proto jsem se více než na objekty samotné zaměřila na momenty zachycující atmosféru, protože i kdybych Vám nafotila naprosto všechno, tak návštěvu Vám to rozhodně nevynahradí.

Stejně hloupé mi mimo jiné přišlo fotit si selfie, co někteří návštěvníci s úsměvem na tváři nadšeně dělali, ale přiznám se, že jednu fotografii jsem si nakonec udělala. Není to však fotka, kterou bych se chtěla chlubit, a zároveň nejde o fotku, kde vlastně není z Osvětimi nic vidět. Ne, je to můj důkaz toho, že jsem na místě opravdu byla a nebojím se hrdě ukázat můj zájem o kus historie. I přes všechna tato heroická odůvodnění, ale musím přiznat, že fotka se mi fotila velmi těžko a to zvláště kvůli výrazu. Jaký výraz by měl člověk na takovém místě vlastně mít? A tak jsem skončila asi u výrazu - ano, na této fotce vidíte to, co si myslíte, že to je. Já se zajímám a co Vy? Poslední věta zní velmi arogantně, ale doufám, že pochopíte, jak jsem ji myslela.

Tak a jsme v závěru mého nepříliš veselého článku, který ale musel být napsán. Ráda bych tak poděkovala všem, kteří článek opravdu poctivě přečetli, protože vím, že nebyl jednoduchý a věřte mi, že i mně se nepsal nejlépe. Netvrdím, že teď z Vás musí být "zažranci" do tohoto tématu, ale zkuste nad ním popřemýšlet. Nemusí to být příjemné, ale pokud se o něčem přestane mluvit, tak se na to dá snadno zapomenout. A co se zapomene, tak jednou se může v plné síle zase ukázat…
A ještě bych ráda poděkovala mé babičce za to, že byla tak statečná a celou cestu se mnou absolvovala. ♥


↓↓↓

Děkuji za přečtení. :)
Navštivte mou FB stránku či Instagram.Mrkající

10 komentářů:

  1. Ono je otázkou, jak pojmout pruvodco stvi v takovém zařízení... Jinak na veřejnosti zájem o věci spojené s nacismem je,jde o to, jestli správně zaměřený... říká se že každému nakladatelství naoststni knižní tvorbu vydělávají erotika, esoterika a - hitlerika.... Co se týče školní výuky, je problém, jak to vše adekvátně vylozit dětem..

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Tak rozhodně to chce aspoň trochu lidsky.

    OdpovědětVymazat
  3. v Osvětimi jsem byla nebyl to asi nejlepší zážitek na druhou stranu by se na to co se dělo nemělo zapomenout

    OdpovědětVymazat
  4. Upřímně fotit si selfie z úsměvem...to byla jedna z nejbizardnějších věcí, s kterou jsem se tam setkala. Stoupnout si na koleje, začít se tlemit a poustnout to na instagram...ehm, ne díky. Jediným důvodem, proč bych si tam patrně stoupnula a tlemila se, jak měsíček na hnoji by byl fakt, že já jsem se narodila o nějakou tu dekádu později a naštěstí se mi tato hrůza vyhnula.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Já věděla, že budu chtít návštěvu zprostředkovat, takže se mi focení nevyhnulo, ale je pravda, že zase nikterak extrémně fotek taky nemám. Kdybych asi měla i lepšího průvodce, který by mi půlku trasy neutekl, tak by to také asi bylo o něčem jiném.

    OdpovědětVymazat
  6. Přečetla jsem si všechny části tvé reportáže z návštevy koncentračního tábora Osvětim. Přiznávám, čekala jsem víc fotek. Bylo to docela zajímavé povídání.

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji moc, že jsi tento článek napsala. Vidíš, co všechno máme společné.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Já moc děkuji za jeho přečtení. Ano, ano, všechno už jsme to v podstatě probraly, a určitě pamatuju a mělo by se to tak udělat.

    OdpovědětVymazat
  9. To s tím průvodcem je takové zajímavé... Zase na druhou stranu mu rozumím, že měl takové poznámky, když potkal nějakou německou skupinku. Kdo ví, jaké s nimi měl zkušenosti. Nezapomenu na to, jak jsme byli v Lidicích (které Ti upřímně doporučuji :) ) a tam byla německá rodinka včetně malého blonďatého chlapečka. To, jak se chlapeček na památném místě (hřbitov) choval, bylo minimálně dost divné. A rodiče? Ti si ho ještě fotili a byli na něj nesmírně milí...ale to, že tam rajtuje po hrobech, to je věc druhá.

    OdpovědětVymazat
  10. Škoda toho průvodce ... já jsem tam byla před pár lety se školou a měli jsme naštěstí skvělého průvodce, který nám říkal různé zajímavosti a hrozně to na mě zapůsobilo ... je to fakt hrozné, co vše se tam dělo a myslím, že každý člověk by se tam měl minimálně jednou podívat

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! :)