sobota 10. února 2018

Hruško-londýnská osma - první část

Čas od času každého cestovatele potká otázka, kde na světě se mu nejvíce líbilo a kam by se chtěl vrátit. Musím se přiznat, že otázky podobného typu bytostně nesnáším. Jak může člověk srovnat Maledivy s New Yorkem? Nový Zéland s Jamajkou? Rusko a Mexiko? To prostě a jednoduše nejde. Mou odpovědí tedy povětšinou bývá, že míst a vzpomínek je hromada a odpověď je nesnadná…
Přesto nechci lhát, že jednoho favorita nemám. Stálí čtenáři již v tento moment vědí, ostatní možná budou překvapeni, neboť i přes můj bohatý výčet států je mým nejmilovanějším místem Spojené království Velké Británie a Severního Irska a městem Londýn.

Proto se asi není čemu divit, že jsem podnikla už devět výprav do této země (ještě mi pro prozkoumání chybí Severní Irsko) a aktuálně tak trochu plánuji toto číslo zakulatit na desítku. Každopádně vraťme se k obsahu dnešního článku, kde se zaměříme spíše na samotný Londýn. Během oněch devíti návštěv jsem pokaždé do Londýna zabrousila a to po dobu různých časových intervalů od pár hodin až po dva týdny. Samozřejmě, že jsem si během toho všeho zamilovala několik míst, obchodů (vyskytující se i ve zbytku země), restaurací a ráda bych Vám některé z nich představila. Třeba tu najdete nějaký tip pro Vaši budoucí návštěvu.

Covent Garden
Na začátek začneme velmi zlehka a to centrem londýnské zábavy a hlavně nákupů - Covent Garden.
Poprvé jsem tuto část Londýna navštívila během jazykového pobytu v roce 2015 a zcela upřímně přiznávám, že jsem předtím vlastně neměla moc tušení, co se za tímto názvem skrývá. Věděla jsem, že je to okrsek Londýna, ale více jsem tomu pozornost nevěnovala, navíc mé cesty se Covent Garden (hlavně tedy jejímu centru) spíše vyhýbaly nebo se odehrávaly v podzemí v metru.
O to víc jsem byla tímto místem okouzlena, protože i když je celý Londýn jedno velké nákupní středisko, Covent Garden má v sobě pro mě něco kouzelného. Všemožné obchůdky, restaurace, divadla, pouliční akce, nádherná architektura - to vše utváří zvláštní atmosféru.

Největší koncentrace toho všeho je samozřejmě v samotném centru Covent Garden, kde kromě hlavní tržní budovy najdete i kostel svatého Pavla nebo budovu The Royal Opera House. Navíc tu najdete ještě jedno místo, které je dle mého velmi fikané, neboť co si budeme mezi námi děvčaty povídat, pánové ty nákupy s námi občas nezvládají a tak není jednodušší řešení než muže zaparkovat v London´s Transport muzeu. A případně se nabízí i další řešení v podobě odkladu manžela/přítele/kamaráda do některého z všude přítomných pubů. Cenově to vyjde asi nastejno a záleží, co Vaše mužská polovička ocení víc…

Ač jsme nepivní rodina, můžu Vám jeden takový pub doporučit minimálně jídlem. Jmenuje se Punch&Judy a nachází se přímo v tržní budově. Jednou jsme totiž zatoužili dát si v Covent Garden večeři, což v rámci obrovské koncentrace lidí není zrovna snadné. Nakonec jsme při procházení hlavní budovy objevili schody do sníženého patra, kde se právě onen pub nachází. Já tam ochutnala jedny z nejlepších makarónů se sýrem vůbec a je velká škoda, že na jídelním lístku nadále nefigurují (aspoň dle oficiálních stránek). Co tam ale jistě jisto najdete je typicky britské fish&chips a to nejen v tradiční formě, ale třeba i ve vegetariánské verzi (ale samozřejmě není nad originál). Máma si dlouho přála právě toto jídlo ochutnat a tak si sen splnila přesto, že není zrovna milovnice ryb. S tatínkem se ale shodnou, že byl pokrm právě tady vynikající.

Pokud Vás omrzí hlavní centrum dění, určitě se vydejte i do různých uliček kolem. Tak jsem učinila jednou i já a byla to velmi milá procházka. Ale všechno má své, ale a cítím povinnost Vás tak trochu varovat před jedním obchodem nacházejícím se na Neal street. Jedná se o obchod s kosmetikou Sakaré, kam mě dostal marketingový trik v podobě prodejců rozdávajících na ulici malá mýdlíčka, která nejdříve vypadala jako nějaká sladkost. Zaměstnanci obchodu jsou dost dobře "vycvičeni" a umluví Vás do nákupu všeho možného (bránit se je značně těžké). Přiznávám, že i mě umluvili ke koupi několika produktů za ne zrovna malý peníz, ale na druhou stranu musím uznat, že si na samotné výrobky stěžovat nemůžu, protože vydrží dlouho, krásně voní a aspoň na mně fungovaly. Během psaní jsem si našla recenze na tento obchod a jsou značně rozporuplné. Proto jsem se radši rozhodla v článku toto místo zmínit a možná tak někomu uchránit peněženku. Nebudu ale lhát, že pro jeden produkt bych se možná i vrátila…

A to by bylo asi celé na téma Hruška a Covent Garden. Nebo ne?


Paperchase
Tak asi ne! Na moment ještě do Covent Garden zabrousíme, ale tentokrát se jedná celkově o tip na jeden mnou milovaný obchod, který jsem poprvé objevila právě tam.

Z nějakého důvodu jsem vždycky milovala papírnictví a s ním spojené notýsky, sešity, tužky, nálepky a třeba i přáníčka. A právě kvůli přáníčkům jsem si obchod zamilovala. Och ten výběr! Narozeninové přání od dcery/syna mamince, dcery/syna tatínkovi, manželovi, manželce, tchýni, tchánovi, babičce, dědečkovi…
Mě samotnou ale nejvíce překvapila a především uchvátila přání k výročím, kde máte nejen přání obecná, ale taky manžel manželce, manželka manželovi a hlavně dítě rodičům. Takže hádejte, kdo se na výročí rodičů těší nejvíc, aby ukázal, jaké přání vybral? Ano, já!
Celkově jsem si z nákupu v Paperchase udělala tradici, která obnáší nákup přáníček na rok dopředu (taky důvod, proč do toho Londýna jednou za čas musím) a to nejen ode mě někomu. Zavedla jsem totiž i koupi přáníček pro rodiče mezi sebou, protože většinou není čas nějaké obstarávat a navíc také, aby za něco ona přání stála. Takhle mají u mě zásobu a stačí si ho v pravý čas vyzvednout.
Proto jestli si na přání potrpíte jako já, určitě chvíli času Paperchase obětujte, budete jednoduše v ráji. A nutně to nemusí zůstat jen u přání. Celkově je jejich sortiment rozhodně zajímavý a nádherný. Při poslední návštěvě 2017 mě třeba velmi pobavila banánová kolekce, takový ideální vzor pro mou banány nesnášející osobu. Za zmínku stojí i "turistická" kolekce s motivem londýnského metra.

Mimo jiné mají i krásné 3D samolepky, které taky vždy prohrabu a dvakrát se mi nepodařilo odolat. Jednou krásným anglickým vlajkám a podruhé kaktusům…

Pokud jsem Vás svým výkladem o tomto obchodu uchvátila, tak vězte, že Paperchase má samozřejmě internetové stránky a dle mé poslední návštěvy, vyprovokované tímto článkem, mají dovoz i do České republiky! A teď si asi každý bude muset přebrat, zda je to dobrá zpráva nebo ne. Ale já se přiznám, že asi zůstanu u své původní tradice, protože by ta objednávka nemusela dopadnout dobře. Tedy aspoň snad tenhle rok u ní zůstanu…


Waterstones
Je třeba představovat? Název mnou omílaný snad tisíckrát a ve stejném počtu i popsaný. Ale opakování je matkou moudrosti a tak si to dáme ještě jednou.
Waterstones je síť knihkupectví po celé Velké Británii. Zcela upřímně nevím, kdy jsem do jedné z jejich poboček vstoupila poprvé, ale můžu Vám na jistotu říct, že každá z nich stojí jednoduše za to. Během oněch devíti návštěv jsem stihla navštívit jejich nepřeberné množství, neboť se často stávaly mým útočištěm během nakupovacího volna (klidně si tam můžete sednout do křesílka a číst si třeba celý den). Cambridge, Oxford, Stratford-upon-Avon, Brighton, Cardiff - tam všude jsem Waterstones navštívila. A samozřejmě nesmí chybět ani Londýn, kde jsem byla taktéž v několika pobočkách, ale jedinečný dojem čtenářského nebe na mě udělala ta, která se nachází na Piccadilly. Již jsem tento několikapatrový ráj popisovala, ale věřte mi, že ta atmosféra s tisícovkami knih se popisuje velmi nesnadno. Proto pokud budete mít šanci, běžte a zažijte to.

Celkově v anglicky mluvících zemích oceňuji množství vydaných knih, které dokáží pojmout neskutečné množství témat. Takto jsem si třeba pořídila knihy o forenzní antropologii (dokonce i odbornou příručku) nebo airbusu A380. Tyto témata v Česku rozhodně běžně nenajdete.
Stejně tak jsem si rozšířila i sbírku ke skupině Queen a Guns N´ Roses a Waterstones mi mimo jiné několikrát pomohlo i s dárky pro kamarády, ať už v rámci klasických knih nebo různých diářů/deníků či jiných maličkostí.
Vyjádření své loajality k tomuto obchodu jsem dokonce dotáhla až tak daleko, že jsem si jednoho dne založila i jejich věrnostní kartu, kterou si velmi cením. Proč tomu tak je se mě, ale neptejte. Pro někoho to může být jen kus v České republice neplatného plastu, který člověk použije sotva jednou za rok a má z něj minimum, ale pro mě je to prostě víc…
Na závěr ještě zmíním službu Click&Collect, která se určitě hodí, pokud máte nějaký titul již předem vyhlédnutý. Několikrát jsem využila a naprosto super. Ostatně tento systém není nic převratného a máme ho v ČR také, ale jen jsem ho nějak měla zapotřebí vypíchnout…


Pret a Manger
Z nějakého mě neznámého důvodu jsem dlouho tuto síť obchodů nazývala Pret a Manager a až asi dva roky zpátky jsem uznala, že tam písmeno a přidávám vlastně zbytečně. O to víc mě zajímalo, co vlastně celé toto spojení znamená. Problémem bylo, že jsem na to vždy zapomněla a tak jsem teď měla dobrou příležitost to celé napravit. Dle slovníku slovo pret v angličtině neexistuje a manger je koryto či žlab. Pro mou osobu vcelku neuspokojivá odpověď a tak jsem hledala dál. Rozluštění na mě nakonec čekalo na Wikipedii a tak už vím, že název pochází z francouzštiny a znamená ready to eat = připraven jíst. Ano, neřekla jsem, o jakou síť obchodů se jedná, a dle názvu jste tedy mohli vydedukovat, že jde o jídlo.
Koncept firmy je podobný jako má třeba Starbucks, tedy prodej kávy a jiných nápojů, ale s tím, že tato firma se daleko více zaměřuje na jídlo v podobě různých sendvičů, wrapů, polévek, kdy se naopak přibližuje rychlým občerstvením, ale ve zdravé a čerstvé formě.
Pret a Manger jsem začala navštěvovat hlavně během posledních pár návštěv, kdy se jejich pobočka nacházela nedaleko od hotelu a tak mi či nám mohla poskytnout lehký oběd či večeři. Stejně tak to mají i samotní obyvatelé města, takže občas jste mohli dorazit a už byly prázdné regály. A to také svědčí o tom, že opravdu dělají skvělé výrobky, ve kterých se nebojí ani kombinovat zvláštní chutě. Samozřejmě, že se ale drží i takových těch tradičních jako je sendvič se šunkou a sýrem, ale třeba pro takovou bagetu s prosciuttem, rajčaty a parmazánem, bych asi i vraždila. Mňam.

Co ještě musím určitě vyzdvihnout, jsou i jejich různé ovocné misky a hlavně džusy. Můžete si koupit různě veliké flaštičky, což je velmi praktické a hlavně jejich obsah je nesmírně delikátní. A kdo není na džusy, může zkusit některou z limonád.
A tak pokud Vás bude někdy trápit hlad a uvidíte hvězdný nápis Pret a Manger, neváhejte a zkuste.


↓↓↓

Děkuji za přečtení. :)
Navštivte mou FB stránku či Instagram.Mrkající

8 komentářů:

  1. Ty banány mě dostaly To je fakt mazec . A jak jsou ještě tak s prominutím ošklivě namalovaný

    OdpovědětVymazat
  2. Máš o Londýnu slušný přehled a všechno pěkně popsané.Jako bych tam byl. To už tam ani nemusím jezdit

    OdpovědětVymazat
  3. [3]: Holt milované město. :) ♥

    OdpovědětVymazat
  4. [4]: To viš že bych se rád podival,láká mě to alespoň na víkend 😃

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: Tak ať se zadaří, i víkend je dlouhá doba a leccos se dá stihnout.

    OdpovědětVymazat
  6. Ty jsi bestie. Dát sem stránky .... Waaaaaa... No jeste ze nemám online banking 🤣🤣🤣 každopádně... nás vkus je dosti podobný zjišťuji čím dál.tim více.

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Bestie, těší mě. Však i pro mě je to utrpení. A to ho mám, ale nechci utrácet, takže jsem se na stránkách radši moc nezdržovala.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! :)